Followers

Sunday, 28 August 2011

senyum la~

kalau nak tengok,boleyh la stop kan music yang kat bawah sekali tuh,,ye,enjoy sambil berfikir :)


manusia kuat,manusia perkasa


"Orang yang kuat bukan kerana mampu mengalahkan lawan, tetapi orang yang kuat adalah yang mampu menundukan nafsunya di saat ia sedang marah."
Demikian sabda Rasulullah S.A.W, bukan lantaran mampu menghentam tengkuk lawannya seseorang disebut "manusia kuat, manusia perkasa", tetapi siapa pun dari lapisan manapun yang mampu menaklukkan nafsunya, mampu menjinakkan gelora cita-citanya, itulah manusia kuat, perkasa.
Itulah cara yang terbaik. Tidak usah mematikan nafsu tetapi pandai-pandailahmenakluknya untuk kemudian menyalurkan pada kedudukan benar tidak berlanggar dengan norma-norma Tuhan mahupun norma-norma yang manusiawi.
Menaklukkan nafsu ertinya tidak menelampiaskan semahu-mahunya, tanpa peduli atau bertindak dengan dalih "hak asasi". Seseorang harus benar-benar memahami watak nafsunya yang selalu menuntut dan menuntut tanpa mengenal erti puas dan seseorang harus mampu mengenal keterbatasan dirinya sendiri, namun inilah ujian yang paling sukar, sebab manusia ternyata lebih pandai membaca diri orang lain daripada harus membaca dirinya sendiri.
Menyalurkan ertinya tidak usah mematikan nafsunya tetapi merealisasikan tuntutannya sepanjang ia membawa petaka baik bagi peribadinya mahupun sekelilingnya. Disalurkan sesuai dengan norma-norma Tuhan, semisalnya tuntutan nafsu seksual yang patut disalurkan melalui pernikahan yang sah. Demikian halnya sifat ingin kaya salurkan dengan kerja keras tekun tetapi jujur tidak memanipulasi atau rasuah dan cara-cara lain yang melanggar hukum Tuhan.
Melampiaskan nafsu dengan cara-cara yang bertentangan dengan norma-norma Tuhan sudah pasti akan melahirkan kesan psikologis yang tidak baik. Sekalipun seseorang yang mengambil jalan haram boleh menjadi kaya, hidup dalam gelumang harta kekayaan, kemewahan dan kemegahan, namun siapa pun tidak mungkin mampu meredakan pertentangan batinnya, siapa pun tak mungkin mampu membaca jeritan hati nuraninya.
Manusia cuma pandai membohongi orang lain tetapi jangan harap mampu membohongi hati nuraninya sendiri. Bukankah suatu siksaan berat bagi seseorang yang bertindak melawan kata batinnya. Bagaimana ia mampu memperoleh ketenteraman jiwa.
Itulah sebabnya kejujuran adalah pintu kebahagiaan, pintu ketenteraman yang sejati.
Bersikap jujur, itu wajar dan harus diawali dengan menundukkan nafsunya sendiri. Namun perang melawan nafsu itulah satu perperangan yang teramat dahsyat pada hidup seseorang sebenarnya.

kenangan f3 : hari terakhir kat sekolah

di hari terakhir sekolah kitorang telah menggile~~














eh eh,ainaa buang sampah pon ter interframe lak~


im gonna miss this aras~huhu

NAk Bangge KejAp~


sekolah aku masok majalah fokus spm
mesti korang nak cakap
"alorhh,tu pon nak kecoh,"
aii biala,nak bangge sikit pon taley kaa?

(klik kat setiap gamba,kalo nak lebih jelas la,kalo tak nak suda)



.

FAkTa @ AutA


FakTA @ AUta
1. Tahukah anda apabila 350ml air yang diambil dari sinki dan kemudiannya dituangkan ke dalam cerek yang mengandungi 150ml air suling dan dibiarkan terdedah kepada nyalaan api bersuhu 100 darjah celcius akan menghasilkan satu cecair yang dinamakan air masak.


2. Percayakah anda yang air sirap merupakan salah satu bahan asas dalam pembinaan sebuah helikopter. Ini kerana kajian telah dibuat, seorang pembina helikopter memerlukan air sirap untuk menghilangkan keletihan semasa membuat helikopter, tanpa air sirap mungkin helikopter tersebut tidak dapat disiapkan.




3. Sebuah kereta yang dipandu selaju 220 km/j tidak akan dapat memotong kereta yang dipandu selaju 40km/j sekiranya kereta-kereta tersebut dipandu dari arah yang bertentangan






4. Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan Italy, jurugambar dikenali sebagai


paparazi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam bahasa melayu pula, ayah kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengan nama papa Razzi.




5. Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu cap bendera.




6. Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.




7. Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabila diganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.






8. Tahukan anda bahawa seorang manusia normal tidak boleh menyentuh telinganya sendiri menggunakan siku.






9. Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluar kadangkala hingga beribu kilometer daripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun tanpa bantuan kompas. Ini kerana setiap sarang burung mempunyai alamatnya yang tersendiri sebenarnya.






10. Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng adalah hampir sama walaupun ia berbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng apabila dia berasa lapar.






11. Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapi mengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumah kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama tiga bulan.




12. Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.




13. Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kita akan mengalami satu tindakbalas yang berupa kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.




14. Dan tahukah anda bahawa hampir kesemua pembaca post ini telah mencuba untuk menyentuh telinga menggunakan siku.

TEmuduga sebagai :calon jenazah


SEMUA AKAN DIKEHENDAKI HADIR TANPA SEBARANG PENGECUALIAN


KEKOSONGAN JAWATAN:
A. Ahli Syurga Dari Awal.
B.. Ahli Neraka Dari Awal.
C. Ahli Neraka Sementara Kemudian Akan Dila ntik Jadi Ahli Syurga.


EMPAT GANJARAN LUMAYAN (khas untuk jawatan A):
1. Nikmat kubur.
2. Perlindungan di Padang Mahsyar.
3. Keselamatan Meniti Titian Sirat.
4. Syurga yang kekal abadi.


TARIKH TEMUDUGA:
Bila-bila masa secara adhoc bermula dari saat membaca iklan ini.


LOKASI TEMUDUGA:
Di dalam kubur (alam barzakh).


KELAYAKAN:
Anda tidak perlu bawa siji-sijil,termasuk sijil saham termasuk saham Internet.
Anda tidak perlu bawa pingat , Mercedes mata belalang atau kad kredit.
Anda tidak perlu bawa wang atau harta serta emas yang anda kumpul.
Anda tidak perlu berparas rupa yg cantik, hensem atau berbadan tegap atau seksi.
Sila bawa dokumen asal iaitu : Iman dan Amal serta sedekah jariah sebagai sokongan.


PANEL/PENEMUDUGA:
Mungkar dan Nakir.


ENAM SOALAN BOCOR:
1. Siapa Tuhan anda?
2. Apa Agama anda?
3. Siapa Nabi anda?
4. Apa Kitab anda?
5. Di mana Kiblat anda?
6. Siapa Saudara anda?


CARA MEMOHON:


Anda cuma perlu menunggu penjemput yang berkaliber untuk menjemput anda. Ia akan menjemput anda pada bila-bila masa saja (mungkin sekejap lagi). Ia akan berlembut kepada orang-orang tertentu dan akan bengis kepada orang-orang tertentu. 

CAra MEnjaWab TElefOn


             Cara Menjawab Telefon


Anda selalu menjawab panggilan telefon, tetapi pernahkah anda terfikir, jawapan yang anda beri selalunya sama. Kali ini cuba tukar sikit, pasti anda tak boring walaupun kena jadi operator


1. Soalan : hallo may I speak to ina pelase
jawapan : maaf sini bukan balai polis


2. Soalan : hello sapa disana?
Jawapan : tah, saya kat sini, manalah saya tau sapa kat sana.


3. Soalan : hello boleh saya bercakap dengan bapak awak?
Jawapan : nak cakap , cakap jerla. Apsal lak tanya saya.


4. Soalan : hello, tolong sambungkan talian saya ke nombor 323
jawapan : maaf talian anda tak boleh disambung pada nombor, sebab nombor hanya boleh dicampor.


5. soalan : hallo, mak ada rumah?
Jawapan : mak saya takde rumah, bapak saya ada, sebab rumah ni beli atas nama bapak saya.


6. Soalan : hello ina, buat aper tu?
Jawapan : Hello ,ina tengah bercakat ngan awak kat tepon ni.


7. Soalan : hello Sharifah ada?
Jawapan : maaf nombor yang anda dail tidak mahu memberikan perkhimatannya...terima kasih


8. Soalan : hello,tolong panggilkan iskandar saya ingin bercakap
dengannya.
Jawapan: panggillah sendiri saya sibukler...


9. Soalan; hello....
jawapan: hello pusat sakit mental disini, anda ingin mendaftar?


10. Soalan : assalammualaikum
Jawapan Walaikumsalam.
(tupppp..... terus letak tepon sebab kita wajib jawab salam )

kenangan f3 :aku+korang+sumer akan miss aras form 3


aku+korang akan rindu gilak dekat aras form 3 ni betul tak?
rau tak sebab per?coz aras ni ada banyak kenangan
memori yang tak leh nak delete dari ingatan...so save tau dlm kotak fikiran korang
jangan format tau..nanti dah pdm..korang nyesal
na tau tak sebab pe aras ni paling best n gempak
meyh aku bagi fail sulit aras form 3 2010

~aras ni la aras yang paling tak malu nak tarik tong sampah even dari kelas T sampai J pown.
[bukti:yana penah buat time prep malam]
~aras startegik nak usya mamat2 maen bola
[terimbau kot kenangan silam..haha]
~aras smart tengok helikopter landing [waaa....]
~aras tengok hujan jatuh paling chantek.[tertekan la suis memory lane kite bersme]
~aras yang tader form laen slain form 3
~aras paling smart nak lepas geram..[engat tak korang baling paper2 pas PMR masok dalam lori pakcik recycle]
~aras yang semua type budak ajer[on bluetooth weyh...na search]

notakaki dari sayer::aras kami bukan aras maksiat
                              bukan aras haram
                              bukan aras wanted
                              bukan aras jahat

korang faham tak ni...kitaorang tak jahat..nakal jer...huhu

~end~
kami gempak 4 eva

from
admin yang plg smart abes

kenangan f3 :PASCA PMR(explorace Arab)














khas Buat TEman


dalam sedih ada ketawa..
dalam tangis ada bahagia..


inilah lumrah dunia..
hakikatnya semua sementara..


apalah yang ku kejar padanya..
sedang telah ku timbangkan segalanya..

bukankah yang kekal itu lebih bahagia..
atau pun diriku telah tertipu oleh keindahannya..

dalam aliran ketenangan hati..
ada yang terhempas pada batu realiti..
dalam perjalanan hidup ini..
pasti ada halangan untuk diri ini..

ketika genangan air mata ini..
setitis demi setitis jatuh ke bumi..
terasa ada bahagia hinggap di hati..
terasa indahnya kasihMu kepada diri ini..

namun..genangan air mataku..
terus melimpah laju..
hatiku tertunduk malu..Allahu Rabbi..

layakkah aku bersamaMu..
sedang aku berlumuran dosa..

terasa ingin dibisukan kata..
dan dibutakan mata..
kerana hakikatnya….
amalku entah diterima..
atau dicampak semula..

hanya kata-kata nista..
bersalut dosa..
cuba disembunyikan dariNya..
malulah kamu diri yang hina!..
apakah Dia tidak mengetahui..

 
wahai insan yang keras hatinya..
wahai insan yang gelap hatinya..
wahai insan yang tertutup pintu hatinya..
aku ingatkan dirimu..

hari ini kau rasa sendiri..dan nanti..
semua akan menjadi saksi..seluruh dunia..
malah alam turut bersama..menghina dirimu..
hinaan dan kecelakaan ke atas kamu..
laknat Allah dan makhluknya kepadamu..

hari ini kau berkata-kata..
dan hari ini aku tidak melihat amalnya..
hari ini kau terselamat darinya..ketahuilah..
hari esok..air mata mu..sekalipun darah yang mengalir..
tidak bermakna lagi..




hasil puitis....
  

kenangan f3 :3 ibnu jabir
















kenangan f3 :putera sayang giler kat sekolah

 


Akhirnye..siap jugak kerja2 amal kt skola...antranyer logo SMKASR yg terletak d lereng bukit bhampiran dgn pgr yg f3 slalu fly 2..hehe..slps budk2 f3 cantekkn LOGO nie..byk perubhn..something different..bertong2 cat abeh utk memperindahkn pmandangan  LOGO nie..smat kowt skang..skola da ubuh spotlight ag 2...mlm2 mmg cntek kowt klu tgk..owg klan nmpk la..cikguroslin lg la nmpk..hehe..tp dr highway ta nmpk la..yg pntg f3 da dpt siapkn kerja nie..sume smgt jea wat bnde nie..yeke.nta la..hehe..ad yg lepk2..wat  keje2 laen..yg bestnyer tyme lambai2 owg lalu.haha..lwk tol..timekaseh kt pakcik2 yg bwk lori..dyeorg ta sombong..haha..slaen 2 cat umah pngetua bru..ZAINOL ARIFFIN B MAD JAID..cat smua pgr keliling rumh 2..ta la nmpk lme sgt..PK HEM kte un na uma dye cat jgak..bgkn..cat wane maroon..smat kowt..tataw da siap ke blom sume..ermm..
   kami conteng jalan !! F3 :) by putre








F3 2010 bergambar di logo SRISS





  
:) sekolah cakap timekaseh f3.haha!!!

......

mmg ta dnafikan putre2 f3 mmg rjen2 an..hehe..kpd pu3 yg bmint utk jdikn suami bolehlah memilih ye..sume2 nie ta kawen agy..haha..