Followers

Wednesday 7 December 2011

put yourself in other's shoes



entry kali ni untuk peringatan buat aku dan jugak korang korang yang membaca.
sebagai manusia normal macam aku,korang mesti jugak pernah rasa marah,tak puas hati dan rasa perasaan yang sewaktu dengan nya.pernah kan,
dan sometimes kita jugak tertanya tanya kenapa si polan ni buat camtu camni.
kita jugak pernah tak terlepas daripada mengata,mengumpat dan mengutuk dan dan dan lagi.
eh,jangan risau dan jangan malu nak mengaku sebab aku pon sama.

dan sebenarnya keadaan keadaan di atas ni berlaku sebab kita hanya pikir pasal diri kita je.,
okay,sekarang jom baca sebuah cerita yang aku dapat daripada internet

Kita sedang duduk di sebuah bangku dalam taman. Sedang kita enak menikmati sandwic dan Coke kita di tengah taman dengan udara bertiup lembut itu,tiba-tiba datang seorang lelaki bersama 2 orang anak kecilnya duduk di sebelah kita. Lelaki itu hanya menung panjang melihat ke tasik dan mendiamkan diri sementara anak-anaknya berlarian macam setan menjerit-jerit sekuat hati. Orang yang lalu lalang semuanya melihat dengan kening berkerut-kerut perangai budak-budak yang tak tahu hormat pada orang lain tu.


Kita pun lama-lama semakin bengang. Setan sungguh budak ni! Apahal mamat ni diammm je, tak nak tegur ke anak-anak dia ni? Lepas dah tak tahan sangat, kita pun tegur lelaki itu. Boleh tak encik suruh anak-anak encik tu dok diam-diam, saya tengah nak makan sandwic ni!


Lelaki itu melihat pada kita seketika sebelum tersenyum sedikit. “Maafkan saya,” kata lelaki itu. “Dan maafkan anak-anak saya tu.Sebenarnya, isteri saya – ibu mereka – baru meninggal dunia sebab kanser di hospital, dan saya tak tahu macamana nak terangkan pada mereka hal ini.”


Kemudian dia sambung : “Biarlah saya bawa mereka ke tempat lain supaya tak menganggu anda makan.”


apa yang kita rasa pada masa tuh?mesti rasa menyesalkan sebab marahkan lelaki tadi.
kita manusia suka menghukum orang berdasarkan luaran je.
cuba kalau kita yang ada dekat tempat lelaki yang kehilangan isteri tadi.apa rasa?
mesti kita mungkin akan buat perkara yang sama dengan lelaki tuh,

thats why la bila kita tengah marah,better kita diam.
dan time diam tu la kita kena berfikir dan cuba meletakkan diri kita pada tempat orang yang kita marah tuh.
mungkin si polan tuh buat camtu camni for some reasons.

samalah macam ibu bapa kita,
sebagai contoh,parents kita marah kita main hujan.
yang kita ni pulak duduk merungut dalam hati marah marah kenapa tak boleh la ape la,padehal bukan ape pon.
cuba kalau kita di tempat parents kita,kita ada anak,
anak kita pergi main hujan,adakah kita nak buat bodoh dan biarkan anak tu mandi hujan pastu demam dan seterusnya,
of course la kita marah kan.

okay,sekarang contoh dekat sekolah.
mesti kita selalu tension kenapa cikgu selalu marah marah
masuk kelas mesti nak marah marah tambah tambah bila budak budak tidur dalam kelas.
dalam hal ini,pelajar dengan cikgu kena saling cuba letakkan diri dalam diri yang berlainan.
cuba kalau kita jadi cikgu,anak murid kita tidor.of course la kita marah kan,
cikgu pon sepatutnya letakkan dirinya di tempat murid.
yang ni tidak.selalu cakap kita mengantuk sebab tidur lambat.
cuba tanya sebab apa?mungkin sebab basuh baju ke,

ada sekali ni aku cukup tak puas hati sebab warden warden naik asrama suruh tidur lepas al-mulk.
warden warden halau budak budak yang tengah basuh baju,suruh tido awal.
dalam situasi ni,kalau aku meletakkan diri aku kat tempat warden,
memang aku akan suruh budak budak tidur awal so esok tak mengantuk dalam kelas.okay fine,aku tau niat tu dah betoi.tapi caranya salah.
warden pon sepatutnya kena letakkan dirinya kat tempat pelajar.
kami ni pagi pergi sekolah,tengah hari balik bukan boleh naik asrama.
petang pulak nak basuh baju,kalau sinki dan bilik basuh tak penuh,boleh la.
lagi satu,petang petang selalu takde air,
then,maghrib smpai isya duduk masjid,
lepas tu pergi prep malam smpai pukul 11.
smentara nak tunggu al-mulk yang kira kira start 11.30
pelajar pelajar yang berjumlah 400++ orang tak akan boleh membasuh baju sampai habis dalam masa tuh unleast kalau sorang pelajar satu sinki.tak tambah lagi dengan masalah air tuhh.
jadi,nak tak nak kena tunggu lepas al-mulk cari peluang basuh baju.
kalau warden warden dah marah,bila lagi kami nak basuh baju?
simpan lama lama,busuk,lepas tu kena marah lagi dengan warden sebab tak jaga kebersihan la hape la.

itu la kita manusia.
tak ramai yang sedar benda ni.,
dan tak ramai yang boleh letakkan diri kita pada tempat orang lain.
apa apa pun,bila kita cuba letakkan diri pada tempat orang lain,pastikan fikiran kita sentiasa positif,
baru la takde kes kes tak puas hati la,ape la.KAN. :)
sebenarnya banyak lagi contoh yang memerlukan kita untuk meletakkan diri di tempat orang lain,
tapi aku dah tak larat nak tulis laa
tu je untuk post kali yang aku rase dah panjang berjela.


notakaki: bila marah,kita diam dan berfikir KENAPA dan MENGAPA
              bila kita cuba mencari kesalahan orang lain sebenarnya kita tanpa sedar sudah melakukan satu kesalahan.




.

2 comments:

  1. anim , , ak nk nages bce bnde ni ,,
    kte try jd baek sesame eyh !

    ReplyDelete
  2. hoi meor.aku nanges dulu baca komen kau.HAHA

    ReplyDelete